مبانی نظری و پیشینه تحقیق الگوهای ارتباطی خانواده و والدین

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق الگوهای ارتباطی خانواده و والدین در 28 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

توضیحات کوتاه از متن:

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

مفهوم خانواده
خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر می برند. خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگی های خاص خود را دارد. این نظام اجتماعی مجموعه ای از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقش های متنوعی تعیین می کند. علاوه بر این، خانواده از یک ساختار نظامدار قدرت برخوردار است، صورت های پیچیده ای از پیام رسانی های آشکار و نهان را بوجود می آورد، و روش های مذاکره و مسئله گشایی مفصلی را در اختیار دارد که به آن اجازه می دهد تا تکالیف مختلفی را با موفقیت به انجام برساند. رابطه اعضای این خرده فرهنگ رابطه ای عمیق و چند لایه ای است که عمدتا براساس تاریخچه مشترک، ادراکها و فرض های مشترک و درونی شده راجع به جهان، و اهداف مشترک بنا شده است. در نین نظامی، افراد به وسیله علایق و دلبستگی های عاطفی نیرومند، دیرپا، و متقابل به یکدیگر متصل شده اند. ممکن است از شدت و حدت این علایق و دلبستگی ها در طی زمان کاسته شود، لیکن باز هم علایق مزبور در سراسر زندگی خانوادگی به بقای خود ادامه خواهند داد (گلدن برگ و گلدن برگ، 1934؛ ترجمه حسین شاهی برواتی و نقشبندی، 1392).
بر هیچ کس پوشیده نیست که خانواده مامن آرامش و جایگاه به شکوفا رساندن استعدادهاست. افراد در درون خانواده از هم تاثیر می پذیرند و بر هم تاثیر می گذارند. مسلما شکوفایی افراد خانواده، متاثر از عملکرد درونی خانواده است (جهانگیر، 1391). عملکرد خانواده در اصل اشاره به ویژگی های سیستمی خانواده دارد. به بیان دیگر عملکرد خانواده یعنی توانایی خانواده در هماهنگی یا انطباق با تغییرت ایجاد شده در طول حیات، حل کردن تعارض ها، همبستگی میان اعضا و موفقیت در الگوهای انضباطی، رعایت حد و مرز میان افراد و اجرای مقررات و اصول حاکم بر این نهاد با هدف حفاظت از کل نظام خانواده (پورتس و هاول ، 1992؛ به نقل از کرامتی و کاوه، 1384).
به نظر دیکستین (2007)، برای دستیابی به عملکرد مطلوب در سیستم خانواده، باید نقش ها، وظایف و تکالیف در بین همه اعضای خانواده به طور نظامند و هماهنگ، سازمان داده شود. هم چنین او معتقد است هماهنگی و توازن، رهبری و رابطه موثر، برای عملکرد بهینه، مهم هستند. از سوی دیگر دپاول (2006) بعضی از ویژگی های خانواده دارای عملکرد مطلوب را این گونه عنوان می کند: تعامل ارتباطی باز، کنترل و مهار فشارهای روحی و روانی به طور موثر، همدلی، رهبری، ابراز محبت و علاقه، مسئولیت پذیری شخصی.

ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده
خانواده همواره به عنوان مهم ترین سیستم انسانی مورد توجه بوده است. والاتزویک، بیوین و جکسون (1967، به نقل از کلارک و شیلدز ، 1997) خانواده را سیستمی قانون گذار تعریف می کنند که اعضای آن به طور مداوم در حال تعریف مجدد ماهیت روابط خود بر مبنای الگوی ارتباطاتشان هستند. در واقع، شناخت انواع مختلف الگو و سبک های ارتباطات خانوادگی علاوه بر توصیف، به پیش بینی و توضیح عملکرد خانواده و توصیه ها و تجویزهای مربوط به آن کمک می کند. محققان سعی کرده اند الگوهای ارتباط خانوادگی را بشناسند و طبقه بندی کنند (فیتزپاتریک و ریچی ، 1994؛ به نقل از فیتیزپاتریک، 2004).
یکی از مدل های مطرح در خانواده که به تعاملات در خانواده و نقش آن در سازگاری موثر با محیط پرداخته است مدل الگوی ارتباطی خانواده است. اصولا مفهوم الگوی ارتباطی خانواده یا طرح واره های ارتباط خانواده، ساختار علمی از دنیای ظاهری خانواده است که براساس ارتباط اعضای خانواده بایکدیگر و اینکه اعضاء چه چیزی به یکدیگر می گویند و چه کار انجام می دهند و اینکه چه معنایی از این ارتباطات دارند، تعریف می شود(کوئرنر و فیتزپاتریک،a 2002).

تحقیقات انجام شده در داخل کشور
سارویی، فرهند، امینی و حینی (1392) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که دو بعد الگوهای ارتباطی خانواده یعنی جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی از قدرت پیش بینی کنندگی مثبت برای بهزیستی روان شناختی برخوردار می باشند.
یافته های پژوهش بهزادی و سروقد (1391) نشان داد که انعطاف پذیری خانواده به طور مستقیم و غیر مستقیم بر روی سبک های هویت تاثیر دارد.
طاهری، زندی قشقایی و هنرپروران (1391) در پژوهش خود به مقایسه رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و خودپنداره در دانش آموزان دختر و پسر بهاین نتیجه دست یافتند که بین الگوهای ارتباطی و خودپنداره دانش آموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد.
خسرو شاهی و علیلو (1391) به بررسی رابطه بین سبک های هویت و معنای زندگی در دانشجویان پرداختند. نتایج پژوهش آنها نشان داد که معنای زندگی با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری رابطه مثبت معنادار و با سبک سردرگم/اجتنابی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین براساس نتایج تحلیل رگرسیون، سبک های هویت اطلاعاتی و سردرگم/اجتنابی 26% از واریانس معنای زندگی را تبیین می کنند. بنابراین، افرادی که دیدگاه و باور روشنی درباره هویت خود دارند، برای خود اهداف معینی را انتخاب کرده و معنایی برای زندگی خود قائل هستند.

فهرست مطالب:
2-3-1 مفهوم خانواده
2-3-2 ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده
2-3-2-1 جهت گیری گفت و شنود
2-3-2-2 جهت گیری همنوایی
2-3-3 انواع الگوهای ارتباطی خانواده
2-3-3-1 خانوادهای توافق کننده
2-3-3-2 خانواده های کثرت گرا
2-3-3-3 خانواده های محافظت کننده
2-3-3-4 خانواده های بی قید
2-3-4 ارتباط خانوادگی
2-3-5 الگوها و شیوه های رفتار والدین
الف) فرزند پروری مقتدرانه
ب)فرزندپروری مستبدانه
ج)فرزند پروری آسان گیرانه
2-4 مروری بر مطالعات انجام شده
2-4-1 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
2-4-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور
منابع فارسی
منابع لاتین
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 8917 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:68 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: