گازsf6 و كاربرد آن در تجهیزات فشارقوي

دسته بندي : کتاب و پژوهش » فنی و مهندسی
گاز هگزا فلوئوريد گوگرد (SF6)
يك دي الكتريك عالي با خواص بي نظير در قطع كنندگي ( خاموش كردن ) قوس مي باشد و اين ويژگي منجر به كاربرد وسيع و موفقيت آميز در كليدهاي قدرت پستهاي گازي شده است .
معرفي و شناخت آن در سال 1960 بوده و تجهيزات گازي SF6 تا سال 1980 ساخته شده اند . امروزه ، كاربرد اين گاز به حد مطلوبي رسيده و تعداد تجهيزات تعويضي ( تجهيزات روغني جايگزين شده با گازي ) ، افزايش يافته است . عموما كليدهاي روغني با تجهيزات گازي SF6 جايگزين مي شوند . در حال حاضر گاز SF6 كاربرد زيادي در رده فشار قوي داشته و شواهد ، تمايل كاربرد اين گاز را براي رده هاي پائين تر سطوح ولتاژ نشان مي دهد
با توجه به نتايج عالي استفاده از اين گاز در کليدهاي فشار قوي, به تدريج با توسعة شبکه هاي انتقال انرژي و افزايش حدود ولتاژها تا 1200ـ700 کيلوولت استفاده از آن در اين حدود ولتاژ به سرعت گسترش يافت, به طوريکه مطالعات و بررسي هاي لازم به منظور احداث ايستگاه هاي انتقال انرژي نوع metal clad با ايزولاسيون گاز 6SFدر دهة 1970 آغاز گرديد. هم اکنون ساختمان ايستگاه ها metal – clad با ولتاژ 800 کيلوولت و فضاي بسيار محدود رواج کامل يافته است.
در حال حاضر گاز فوق يکي از مهمترين و با ارزش ترين مواد ايزوله در حدود ولتاژهاي انتقال را تشکيل داده مي توان گفت استفاده از کليدهاي فشار قوي گازي تقريباً جايگزين کليدهاي فشار قوي هواي فشرده گرديده است.

معرفی گاز SF6
گاز SF6 در صنعت برق، به عنوان يك ماده عايقي در تجهيزات فشار قوي و در سطوح ولتاژ بالا بسيار كاربرد دارد.اگرچه SF6 خالص به لحاظ شيميايي خنثي مي باشد، اما در عين حال يك گاز گلخانه اي قوي با يك شبكه مولكولي است كه خواص آن در شرايط گرما، بسيار فراتر از دي اكسيد كربن خواهد بود. علاوه برجنبه هاي زيست محيطي، از جهت اقتصادي نيز، نشتي گاز SF6 گران تمام شده و هزينه تعويض آن بسيار زياد مي باشد. 
روشهاي رايج براي بازرسي نشتي SF6 ، شامل استفاده از صابون است كه با اين عمل،
در صورت وجود نشتي، حبابهاي گاز در محل نشتي ظاهر مي شوند و بدين ترتيب نشتي تشخيص داده مي شود.
دسته بندی: کتاب و پژوهش » فنی و مهندسی

تعداد مشاهده: 5406 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 47

حجم فایل:590 کیلوبایت

 قیمت: 5,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: